Prečo naše deti trpia nadváhou alebo obezitou?

Môže za to predovšetkým nepravidelná a nevhodná strava a štatistiky v tejto oblasti sú skutočne alarmujúce. Pokiaľ dieťa neraňajkuje, nedesiatuje a jedáva až obed, väčšia časť prijatej energie sa mu uloží do tukových zásob.

Nevedie to k chudnutiu, ako by sa mohlo zdať, ale práve naopak – k nadváhe. Pokiaľ dieťa nejedáva pravidelne, jeho telo sa naučí šetriť energiou a prijatý tuk si ukladá. 

Unikátny celonárodný projekt PESTRÁ STRAVA BEZ ZBYTOČNEJ CHÉMIE upozorňuje na dôležitosť pravidelnej stravy detí a úlohu nutrične hodnotnej desiaty v školách. Cieľom projektu je zaradiť zdravé potraviny a pokrmy bez zbytočnej chémie do školských jedální a bufetov a trvalo zlepšiť stravovacie návyky detí. Zábavnou formou učí deti orientovať sa v ponuke potravín a pripraviť si jednoduchú a zdravú desiatu a hravou formou ich zapája do procesu prípravy jedla. Výsledkom je aktivita, ktorá ich baví a prináša konkrétne výsledky – deťom jedlo chutí, desiate sú zahrnuté do ponuky jedální alebo bufetov a deti túto informáciu zároveň odovzdávajú rodine formou konkrétnych receptov. Projekt oslávi už 4. ročník svojho fungovania v Českej republike, zapojilo sa do neho celkom už 206 základných a materských škôl. A najnovšie sa do projektu Pestrá strava (www.pestrastrava.sk) môžu prihlásiť a zúčastniť sa aj slovenské materské a základné školy.

Základňou projektu je skúsený team kvalifikovaných výživových poradcov, nutričných terapeutov a poradkýň pri dojčení z o. z. MAMILA, ktorí pomáhajú vhodne zlepšiť stravovacie návyky deti. Ich úlohou je nadviazať so školou dlhodobú spoluprácu – poskytovať poradenstvo a odporúčania pre vhodné potraviny, desiate a nutrične vyvážené recepty do školských jedální. Výživoví odborníci v školách organizujú prednášky, besedy pre rodičov i učiteľov, ale tiež hry pre deti. Mnohí poskytujú v školách pravidelné konzultácie pre deti a ich rodičov, školy tak nemajú iba školského psychológa, ale tiež svojho výživového odborníka. Ide o aktivity prevyšujúce rámec činností bežne ponúkané školami. Informácie o zdravej strave na školách budú zahŕňať edukáciu o zdravej a pestrej strave ako aj o počiatkoch zdravých stravovacích návykov a zdravia, a tie súvisia so výživou od narodenia: Dojčenie nielenže predstavuje základ zdravia v detstve i dospelosti, ale zároveň pripravuje dieťa na prijímanie pestrej a zdravej stravy neskôr. Prostredníctvom materského mlieka dieťa vníma rozličné chute. Okrem toho je dojčenie základ pre správnu hladinu cholesterolu či prevenciu obezity, pretože v materskom mlieku sa nachádzajú látky ako leptín, ktoré vyvolávajú pocit nasýtenia predtým, než by dieťa vypilo nadmerné množstvo mlieka. O dojčení sa potrebujú dozvedať už deti na základných školách, aby sa stalo normou pre uvažovanie o výžive dojčiat a detí v celej spoločnosti.

„Je nám veľkým potešením, že môžeme byť súčasťou tohto projektu zameraného na zdravé stravovacie návyky detí v školských jedálňach. Hlavným cieľom AVP SR v tomto projekte je edukácia školopovinných detí v oblasti zdravej výživy a správnych stravovacích návykov, ktorá bude prebiehať pod vedením kvalifikovaných výživových poradcov – členov AVP SR. Výživoví poradcovia majú za úlohu odovzdávať deťom dôležité informácie v oblasti zdravej výživy, životného štýlu a naučiť ich, ako sa správne stravovať, aké potraviny zaraďovať do svojho jedálnička a naopak, ktorým potravinám je dobré sa radšej vyhnúť. Tento projekt vnímame ako prevenciu zníženia nadváhy a obezity nielen u dospelých, ale už i u malých detí a s tým spojených civilizačných ochorení, ktoré vznikajú v ich dôsledku. Projekt Pestrá strava je zameraný na zlepšenie celkového zdravia slovenskej populácie,“ hovorí PhDr. Iveta Nemcová, MBA, zakladateľka a prezidentka Aliancie výživových poradcov SR.

Najčastejšou a najžiadanejšou aktivitou v školách, ktorú projekt Pestrá strava bez zbytočnej chémie poskytuje, sú Projektové dni – výroba desiat podľa odporúčaných receptov. Jedná sa o 4-hodinový proces prebiehajúci v rámci školského vyučovania, kedy deti v maximálnom počte 30 vyrábajú v malých skupinách rôzne recepty, potom na tieto recepty kreslia reklamu, píšu zloženie, vymýšľajú názov a finálne prezentujú svoju originálnu desiatu ostatným. Vo väčšine prípadov prebiehajú projektové dni v školských jedálňach, teda i kuchárky alebo vedúce školských jedální majú možnosť desiate ochutnať a zaradiť ich do ponuky jedál. Aktivita končí ochutnávkou, deti dostanú diplomy, varešky a recepty si odnášajú domov, aby túto informáciu mohli zdieľať s rodinou a skúsiť si pripraviť rovnakú desiatu i doma. „Po trojročnom pôsobení vidíme v Čechách konkrétne pozitívne zmeny, zo škôl miznú automaty, vedúce školských jedální alebo prenajímatelia jedální sa čím ďalej častejšie prichádzajú radiť s našimi ľuďmi, aké desiate by mali ponúkať alebo na aký sortiment sa zamerať – týka sa to potravín i nápojov,“ potvrdzuje zakladateľka projektu Ivana Bednářová Častvajová.

Projekt Pestrá strava upozorňuje na vhodné potraviny, ktoré by mali mať miesto nielen v školách, ale i v rodinách – ideálne čerstvé – bez konzervantov, umelých farbív, sladidiel a glutamanu. Zdôrazňuje pestrosť a sezónnosť, použitia miestnych kvalitných potravín, ktoré obsahujú dôležité nutričné látky.

 Vďaka individuálnemu a dlhodobému prístupu výživových odborníkov sa nielen deti, ale aj ich rodičia, pedagógovia a pracovníci školských jedálni dozvedia viac informácií o vyváženej strave a výbere kvalitných surovín, alebo tiež to, že asi 30 – 35 % energetického príjmu by malo byť prijaté z tukov, že potreba bielkovín sa mení s vekom, priemerne je to cca 0,9 g bielkovín na 1 kg ideálnej telesnej hmotnosti denne. Sacharidy majú pokrývať asi 50% dennej potreby energie, predovšetkým vo forme polysacharidov. Najviac 20 % celkovej energie má byť prijaté vo forme cukrov, European Food Safety Authority. (2010).

Okrem nevyhnutnej základnej teórie projekt zdôrazňuje nutnosť pestrej stravy, najlepšie zo sezónnych miestnych potravín, nakoľko to napomáha k vyváženosti a pokrytiu všetkých nevyhnutných nutrientov. Podľa manažérky projektu Strava bez zbytočnej chémie Ivany Bednářovej medzi najčastejšie chýbajúce minerálne látky a vitamíny u žiakov na 1. stupni patrí vápnik, jód, zinok, vitamín D. Na 2. stupni potom nedostatok vápniku, vitamínu C, železa a jódu. Dôsledky nesprávnej výživy v tomto veku môžu dlhodobo alebo i trvale poškodiť zdravie našich detí.

Ivana Bednářová vidí nedostatky vo výžive českých i slovenských detí hlavne v nepravidelnom príjme potravy, kedy deti vynechávajú raňajky, desiatu, zanedbajú obed v jedálni,  a potom to doháňajú večer nevhodnými potravinami. Ďalším problémom je  nevhodné zloženie jedálnička, kedy školáci konzumujú nadmerne energeticky bohaté a nutrične ochudobnené potraviny (vysmážané jedlá, chipsy, tučné pochutiny, sladené nápoje, cukrovinky…) a naopak v nedostatočnom množstve prijímajú čerstvé ovocie, zeleninu a ryby.  V rámci iniciatívy CEFF (Certified E-Friendly Food), ktorá certifikuje potraviny BEZ ZBYTOČNEJ CHÉMIE zdôrazňuje, že je dôležitý i výber medzi zameniteľnými potravinami podľa ich detailného zloženia a spôsobu výroby. Odporúča vyhnúť sa potravinám obsahujúcim konzervanty, umelé farbivá, sladidlá a glutamany (označované E kódmi).